Norges Urmakerforbund

Jubileums boken

Boken vi har ventet på i 100 år er endelig lansert.
Historien om NUF`s 100 første år som er skrevet av Gordon Selmer Nord ble behørig lansert på jubileumsfesten den 9. august 2003.

Kort utdrag fra boken:

I det akademiske miljø.

På 70-tallet utviklet det seg en eksplosjonsartet forandring i tidsmålingens historie. I løpet av dette tiår ble faget stilt på store prøver og den enkelte urmaker måtte ut i etterutdanningens landskap. Skolebenken ble et ubehagelig gjensyn for enkelte, mens mange kastet seg over den nye kunnskap med stor iver. En urmaker som vanket mye i de akademiske miljø, tok farge av det. Han bestilte seg nytt dørskilt med teksten:

Ola Normann
Cand.med ur

( Navnet til urmakeren er fingert av hensyn til personvernet)

Boken koster 370.- + porto, pris for medlemmer i Norges Urmakerforbund er 296 .- + porto.

Ønsker du å kjøpe boken så kan du enten;

Kjøpe den i vår NETTBUTIKK, se link på hovedsiden.
Ring NUF på tlf 22 17 18 50 eller e-post: post@urmakerforbundet.no

BOKOMTALER

Vår 100-årige NUF-historie !

Takk Gordon !

Vi har endelig fått vår historie nedskrevet og beskrevet i den beste Gordonske ånd. Boka er , som han selv skriver, " skrevet av en urmaker for urmakere og andre med tilknyttning til bransjen." Men boka er også et historisk manifest over et fag som har gjennomgått en revoluserende utvikling fra et høyt annerkjent og verdsatt håndtverk, til dagens butikkurmaker og dataverden. Boka burde således inngå i pensum for kommende urmakere slik at de lærer seg litt om fagets historie og gi den vordende urmaker litt respekt og kunnskap om tidens voktere.Her tar Gordon oss med gjennom tidmålingens historie, NUF føste år, kampen mot outsidere, krigstidens kvotetildeling, avtalen mellom NUF og våre grossister, lønnskamp og streik, prissamarbeide, fellesgaranti og forsikring av ur, uro i NUF-rekkene, grosister går egne veier, urmakerenes sentralverksted, kurssenter og kvartsurets med data-alderen inn i urmakerens hverdag. Når så Gordon runder det hele av med Kurt Foss og Reidar Bøe som "Radiofantomene", har vi blitt med på en reise i Norges  Urmakerforbunds historie i 100-år. Nå er grensen for en ekte antikvitet nettopp 100 år, og en god antikvitet vil øke sin verdi og kvalitet med årene, noe jeg håper de neste 100 år med Norges Urmakerforbund vil vise. Det er sikkert masse som ikke er med i boka, mye som kunne blitt med og som muligens savnes, men når 100 år skal komprimeres mellom to permer og noen sider, må det bli et umulig valges kval !Nå, kjære urmakere og ur-venner i Norge.

Her er boka som ALLE MÅ kjøpe og LESE !

Jeg har gjort det!

Hilsen Erik Ødegaard.

Jubileumsboken

Norges Urmakerforbund 1903- 2003, en bok det er all grunn til å gratulere forfatteren, Gordon Selmer Nord og Norges Urmakerforbund med.

På 160 sider har forfatteren klart å skape en historisk oversikt over Norges Urmakerforbund, uten å gå i fella med for mange referater fra styrevedtak og uttalelser.

At forfatteren også er et seriøst menneske og ikke bare en dyktig urmaker viser hans avsnitt ”Håndverket i historisk perspektiv”

Dette bør leses nøye av alle, spesielt de unge som skal føre vårt fag videre.

De forskjellige avsnittene har bilder og diagrammer som gjør dem ekstra leseverdige, og som på en fin måte fyller ut teksten.

Det er tydelig at tidene har forandret seg, om det er til det bedre eller verre er ikke godt å si, men lesingen av prislister og at man hadde myndighetenes godkjennelse på dette er jo virkelig historisk.

At forfatteren har klart å få med seg så mange av de sakene som opptok hele urmakerstanden, som prislister, smuglerur, salg, fellesreklame, allrisk, fellesgaranti og Omega/Tissot saken og andre ting bør gjøre boken interessant for den unge garde.

Omstillingen av urmakerne på alle nivåer, faglig og merkantilt, organisasjonsmessig, utviklingen innen data osv. viser at NUF har vært et aktivt forbund.

100 år, NUF og resten av verden er en morsom og interessant kavalkade.

Landsmøter og plansjer over saker, en kan bli nostalgisk av mindre.

Da jeg leste dette avsnitte, var det mange minner fra landsmøter som jeg har deltatt på som dukket opp, spesielt når en leser styresammensetningene.

Plansjene over de forskjellige aktørene innen forbundet gjør denne delen av boken levende.

Dette er en bok som så absolutt bør være i enhver urmakers eie, lett å lese og meget interessant.

Gratulerer Gordon, og takk for innsatsen.

Norges UrmakerforbundTelefon: 22 17 18 50Nettstedskart